torstai 6. huhtikuuta 2017

Miten saan käyttää ääntäni?

// Sisältää pitkää pohdintaa siitä, mikä on minulle sallittua niin ihmisenä kuin myös omistettuna subina. Esimerkkinä tällä kertaa vaaleissa äänestäminen.

Kuntavaalien vaalipäivä lähestyy tällä viikolla, ja meilläkin on ehdokkaiden kartoitus parhaillaan käynnissä. Ja tuota noin, kun seurasin miten Herrani tällä viikolla tarkasteli, esitteli ja kommentoi minulle vaalikoneen tuloksiansa... Sain yhden ajatuksen päähäni.

Vähän sellaisen kiistanalaisen. Sellaisen, joka varmaankin herättää ihmisissä monenlaisia tunteita ja ajatuksia – epäilemättä enemmän negatiivisia ja kiihtyneitä.

Pohdiskelinkin jonkin aikaa sitä kirjoitanko tästä ollenkaan blogiimme.

Päätin kuitenkin että kirjoitan. Päätin, että minä saan käyttää omaa ääntäni tällä tavalla: kirjoittaa ajatuksiani ja pohdintojani julkiseen blogiini, vaikka ne voivatkin olla muiden mielestä jotenkin vääränlaisia.

En ole henkilö, joka osallistuu politiikkaan, järjestöihin tai muuhun vastaavaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Seuraan politiikkaa ja luen sanomalehteni, mutta en ole aktiivinen toimija aiheen suhteen. En aja muutosta osallistumalla kampanjoihin tai poliittisiin järjestöihin, lue teemoihin liittyviä blogeja tai marssi mielenosoituksissa.

Toisin sanoen, en ole aktiivinen kansalaisvaikuttaja.

Olen kai aika tavallinen henkilö, joka seuraa yhteiskunnallista toimintaa enimmäkseen sivussa. Välillä marmattaa maailman tilasta, joskus allekirjoittaa kansalaisaloitteen, toisinaan välttelee joidenkin yritysten tukemista. Äänestää ja suhtautuu terveen kriittisesti mediaan ja yhteiskuntaan.

Lisäksi yritän vaikuttaa ruohonjuuritasolla ympäristööni. Minua häiritsee jotkin epätasa-arvoon, ennakko-oletuksiin ja stereotypioiden vahvistamiseen liittyvät asiat. Näitä kohdatessani avaan joskus suuni ja toimin.

Siksi minulle on myös ollut vaikeaa käsitellä sitä, että minä ylipäätään alistun – nuori nainen keski-ikäiselle miehelle. Halusin jopa alistua 24/7.

Olen miettinyt paljon sitä, onko se oikein. Saanko haluta sellaista? Onko minussa jokin vialla, kun haluan jotain niin perinteistä ja patriarkaalista? Vaikka elän ajassa ja maailmankolkassa, jossa minulla on enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan aiemmin elää ja toimia yhteiskunnassa haluamallani tavalla.

Onko tämä vain paluu menneisyyteen? Onko tämä joillekin miehille lyömäase, jota käyttää muita vastaan tyyliin: "tämä todistaa sen, että naiset ja miehet ovat luonnostaan erilaisia ja naiset kukoistavat vain kun mies on Mies ja johtaa perhettä".

Se olisi minulle epämiellyttävä ajatus.

Olen kuitenkin päätynyt aina siihen, että tämä on todellista tasa-arvoa ja vapautta. Minä voin valita olla tällaisessa suhteessa. Minua ei ole pakotettu siihen eikä kasvatettu uskomaan että en muuta voi valita. Minulla on vaihtoehtoja.

Tehtäväni ei myöskään ole olla esimerkki muille, enkä ole kenenkään esikuva. Minä en rapauta saavutettuja etuja ja ihmisoikeuksia olemalla alistuva omassa kahden henkilön parisuhteessani. Minä en ole häpeäksi muille naisille – itsenäisille, vahvoille, tasa-arvon puolesta taisteleville, uraohjuksille.

Niin järkeilen, mutta silti tunnen syyllisyyttä. Huonommuutta. Epävarmuutta. Epäilen, että minua pidetään yksinkertaisena ja säälittävänä kun alistun tällä tavalla. Että jotenkin häpäisen kaikki muut naiset. Jatkuvaa tasapainoilua, mutta yritän päästä rauhaan tämän asian kanssa...

Ja nyt siihen ajatukseen jota arastelin kertoa.

Mitä jos Herrani päättäisi puolestani, ketä äänestän sunnuntaina?

[moraalisaarna] Mutta sehän on väärin, laitontakin! Ainakin moraalitonta ja takuulla paheksuttavaa. Äänioikeus on pyhä ja kinkyleikit on leikkejä ja niinä pysykööt, ainakin näin vakavissa asioissa! Ketään ihmistä ei voi Suomessa omistaa ja tämä ylittää järkevyyden rajat.

Ja entä ne seuraukset yhteiskuntaan, olenko valmis tekemään ehkä typerän äänestyspäätöksen ja elämään asian kanssa? Ei näillä asioilla kukaan järkevä leiki, jokainen ääni vaikuttaa meidän tulevaisuuteemme!

Kaikki tämäkö vain sen vuoksi, että haluan leikkiä valtapelejä? Koska ajatus tuntuu kiihottavalta ja kiinnostavalta? Fantasiat pysyköön joskus vain fantasioina! [/moraalisaarna]

Niiiiiiiin.

Olen minä tätä pyöritellyt yksin ja Herrani kanssa eri suunnista. En tiedä vielä mitä teen. Ajatus tuntuu kiihottavalta, innostavalta ja pakahduttavalta. Jännittävältä ja meitä yhdistävältä, kuviotamme voimistavalta. Kielletyltä ja todellakin siltä, että minä olen omistettu.

Koska eikö D:n hyvinvointi ja mielihyvä ole tärkeintä s:lle? Jos D kokee jonkun ehdokkaan olevan hänelle hyvä, eikö s voi miellyttää auttamalla omaltakin osaltaan tuon ehdokkaan läpipääsyä?

Onhan ravitsevan ja maukkaan välipalan tuominen D:lle työpöydän ääreen yksi keino miellyttää, mutta eikö kunta-asiat ole vähän, noh, eri suuruusluokkaa? :) Ai haluat lisää budjettia sektorille X? No problem, minä autan ja tuon sen välipalankin! 

No juu. Minä myös oikeasti pidän Herraani älykkäämpänä ja perehtyneempänä useammissa asioissa kuin itseäni. Hän on asunut vaalipiirissämme pidempään kuin minä, joka vasta muutin tänne vuosi sitten. Meidän mielipiteemme ja arvomme myös kohtaavat monissa asioissa, ei toki kaikissa.

Eikö siis olisi ihan ok luottaa Hänen arvostelukykyynsä? Kun kyse ei ole siitä, että ajattelisin olevani liian tyhmä tai estetty päättämään omaa ehdokastani. Tai siitä, että "miehet tietää paremmin, naiset kuunnelkoon heitä". Vaan tässä tapauksessa yksilöstä jota katson ylöspäin.

Herrani ei varmaan koskaan itse käskisi minua tekemään tätä (ajatushan oli ylipäätään nyt minun), mutta jos käskisi, niin suostuisinko?

Nyt joku varmaan toteaisi että jos ei suostu, ei ole oikeasti pannoitettu. Koska kuitenkin eletään Suomessa ja kaikilla on vapaa tahto, arki on eri asia kuin fantasia jne, niin en tiedä suostuisinko jos en sitä aidosti itse tahtoisi. Tässä mennään kuitenkin todella rajoille, enkä minä ole Täydellinen Orja. Joku ehkä on, mutta minä nyt olen vain tällainen.

Entä jos Herrani nyt sanoisi, että selvä, äänestä tätä Markku Mulkkua jota et ikimaailmassa itse haluaisi äänestää, häh-häh-hää...? Niin, tämäkin olisi kyllä pohdinnan paikka. Olisinko valmis hyväksymään sen, että äänestän omien arvojeni ja mieltymysteni vastaisesti? En tiedä.

Onko tässä sitten mitään järkevää, jos suostun äänestämään vain jos ehdokas on tarpeeksi ok itsellenikin? Eihän se ole aitoa alistumista enää silloin.

Niin. Tätä jään miettimään, ja kaikkea muutakin. Vielä on pari päivää aikaa sulatella ja jutella yhdessä Herrani kanssa siitä, mitä tämä meissä herättää.

Kaikkea sitä joutuukin miettimään, vaikka voisi vaan panna. :)

-pikkulintu

6 kommenttia:

  1. Hyvää pohdintaa. Mä elän itsekin 24/7 -suhteessa ja vaikka monia rajoja olen valmis kopistelemaan, tämä olisi kova paikka. Mulle vaikuttaminen on ollut aina tärkeää. Näissä vaaleissa olen omistajani luvalla ehdolla. Jos lupaa ei olisi herunut, olisipa ollut vaikea paikka.

    Minäkin olen tasa-arvon kannattaja, siviilissä hyvinkin vahva ja omanarvontuntoinen, enkä koe sen olevan mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että parisuhteeni on hyvin pitkälle mennyt alistussuhde. Se on meille sopiva järjestely ja viihdyn osassani. Koen myös tulevani paljon paremmin kohdelluksi ja arvostetummaksi, kuin aiemmissa vaniljasuhteissani. Multa odotetaan paljon, annan paljon ja saan paljon. Mua ymmärretään ja rakastetaan kaikkine vinouksineni. Ei sillä ole väliä, miten ulkopuoliset tilanteen kokevat tai näkevät. Mä oon onnellinen ja teen Herrani onnelliseksi ja tyytyväiseksi. Eikö silloin ole kaikki kohdillaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on. Ulkopuoliset eivät tiedä mitä suhteen sisällä tapahtuu eivätkä he elä siinä. Joten jos suhteen osapuolet voivat hyvin, pitäisi pystyä olemaan sinut itsensä ja valintansa kanssa. Kuten Herrani sanoo usein minulle, kun tekee jonkin valinnan, niin sitten mennään sen mukaan eikä jossitella mitä muuta voisi olla. Tekee siitä valinnasta itselleen hyvän polun.

      Sinullahan onkin jännittävä tilanne! Onnea vaaleihin. Tee omistajasi ylpeäksi. ;)

      Poista
  2. "Entä jos Herrani nyt sanoisi, että selvä, äänestä tätä Markku Mulkkua jota et ikimaailmassa itse haluaisi äänestää, häh-häh-hää...? Niin, tämäkin olisi kyllä pohdinnan paikka. Olisinko valmis hyväksymään sen, että äänestän omien arvojeni ja mieltymysteni vastaisesti? En tiedä"

    Ainahan sitä voi luvata äänestävänsä Herran käskyn mukaan numeroa 123 mutta siellä kopissa voi sitten raapustaa 321.. ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän sitä voisi, mutta kyllä siinä vaiheessa miettisin suhteen laatua. Kunnioitus, luottamus, rehellisyys jne olisi menetetty. Syntynyt särö häiritsisi varmasti jossain alitajunnassa itseäni... En minä täysin rehellinen aina ole Herralleni, mutta valkoisia valheita ja kaunistelujakin on eri tasoisia. :)

      Poista
  3. Minä olen M/s-suhteessa, ja jos nyt minua käskettäisiin äänestämään jotain tiettyä ehdokasta niin äänestäisin. Tässä on kuitenkin sellainen puoli, että meillä on samanlainen arvomaailma. Yksittäisten ehdokkaiden valinnassa voi olla eroja, mutta puolueet ja yleisempikin arvomaailma on sama. Minun olisi ihan mahdotonta olla parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jolla on täydellisesti erilainen arvomaailma. Jopa syvempi ystävyys olisi vaikeaa.

    Me olemme molemmat poliittisesti aktiivisia, toisella on useita poliittisia luottamustoimiakin. Siinä mielessä olemme tietysti vähän erilaisessa asemassa kuin sellaisissa suhteissa, joissa toinen ei ole lainkaan kiinnostunut politiikasta. Me tuemme tässä tosiamme, keskustelemme paljon politiikasta ja muokkaamme toistemme mielipiteitä. Vuosien myötä ajatukset ovat vain kietoutuneet yhteen. Omistajani on muokannut todella paljon yhteiskunnallista ajatteluani, mutta pitkässä juoksussa - keskustellen, haastaen ja selittäen. Eikä käskemällä.

    Kun puhutaan 24/7-suhteista niin minusta unohdetaan kovin herkästi se, että alistuva valitsee alistajansa. Tällaiset suhteet eivät toimi, ellei alistaja kykene ylläpitämään alistuvan halua alistua. Se on alistajan vastuulla. Jos Omistajani haluaisi Suomea/kotikaupunkiamme johtamaan henkilöitä, joiden arvomaailma on täydellisesti omani vastainen niin miksi ihmeessä haluaisin alistua sellaiselle henkilölle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti tuo, että alistuvat valitsevat kuitenkin alistajansa. Harva sitä taitaa päätyä näin syvälliseen ihmissuhteeseen (kuin mitä omistussuhde väistämättä on) ilman että arvomaailmat yms olisivat suurilta osin yhteneväisiä.

      Minä en olisi tällaisessa suhteessa kenen tahansa kanssa joka tyydyttäisi kinkytarpeeni täydellisesti. Jos session ulkopuolella ei olisi luonteva ja hyvä olla, en todellakaan sitoisi itseäni pannalla kyseiseen henkilöön...

      Mutta kun on ihminen, joka on hyvä ystävä, kumppani ja D... On sitä valmis sellaiseenkin. :)

      Tuonkin allekirjoitan kanssasi, että ajan saatossa ajattelu muokkautuu toisen vaikutuksesta. Sitä tapahtuu väistämättä varmaan kaikille jotka viettävät paljon aikaa yhdessä. Minäkin olen muuttunut ja muuttanut myös Herraani. Siksikään ei parane päätyä yhteen väärältä tuntuvan ihmisen kanssa.

      Poista